November 20-án lesz a gyermekek jogainak világnapja.
Az iskola nem teszi meg, tehát a szülők dolga, hogy ismertté tegyék gyerekeik számára alapvető emberi jogaikat.
"Minden felnőttnek, kislánynak és kisfiúnak tudnia kell, hogy létezik ez az Egyezmény. Jogod van ahhoz, hogy ismerd a jogaidat és a felnőtteknek is ismerniük kell azokat." - mondja az ENSZ 1989-ben elfogadott gyermekjogi egyezményének utolsó, 42. cikkelye.
Nekem legjobban a 3. cikkely gondolata tetszik: "Ha egy felnőttnek dolga van veled, akkor mindig úgy kell cselekednie, ahogy az neked a legjobb."
Az egyezmény kitér a lakhatási, egészségi, családi jogokra, a testi, lelki bántalmazás és családi elhelyezésre is. Én viszont most az iskolához és tanuláshoz kapcsolódó jogokra koncentrálok.
Az iskola hatalmi szervezet, amely hajlamos elfelejteni, hogy célja és hivatása csakis a gyermek (érdekeinek) szolgálata lehet. Mivel a gyermek különösen kiszolgáltatott az iskola hatalmi-fegyelmi rendszerében, különösen fontos, hogy ismerje saját jogait.
A 13. cikkel azt mondja: "Jogod van ahhoz, hogy tanulj és kifejezd magad a szavak, a betűk, a művészet stb. segítségével, feltéve, hogy ezekkel nem csorbítod mások jogait." A művészetet külön kiemeli, a kifejezésnek tehát azt az ágát, amely a mai oktatási rendszerben a leginkább a háttérbe szorul.
Kérdés, hogy a tanórák közé szorított gyereknek marad-e bármilyen tere, lehetősége arra, hogy na csak engedelmes tanulógép legyen, hanem saját magát fejezze ki. Mi az a helyzet az iskolában, ahol a gyerek önmagáról beszélhet, ahol az iskolát érdekli az ő különleges és megismételhetetlen személyisége? Az a személyiség, ami távolról sem merül ki a tananyag visszamondásával. Az a személyiség, ami lehet, hogy a padfirkában, a táncban, a futásban vagy a sakkban nyilvánul meg.
Egy felvilágosult oktatási rendszerben nyilván kiemelnék, a gondolat- és vallásszabadságra, valamint a gyülekezési jogra vonatkozó megállapításokat: "Jogod van ahhoz, hogy úgy gondolkodj, ahogy akarsz és olyan valláshoz tartozz, amit a legjobbnak tartasz. A szüleidnek segíteniük kell téged abban, hogy meg tudd különböztetni a helyes dolgokat a helytelenektől. [...] Jogod van más emberekkel találkozni, barátságokat kötni és egyesületeket alapítani, feltéve, hogy ezzel nem csorbítod mások jogait." A mi rendszerünk természetesen nem ilyen. A gondolat szabadsága és a demokratikus érdekvédelem semmilyen módon nem része a mai magyar oktatásnak. Sőt, mondhatni, mindkettő fenyegetést jelent a számára.
Az egész bejegyzés viszont a 29. cikkely felidézése miatt született, ami így hangzik: "Az oktatásod célja, hogy az a lehető legjobban fejlessze a személyiségedet, az adottságaidat, a szellemi és a testi képességeidet. Ezenkívül fel kellene készítenie téged a felelősségteljes és békés életre egy olyan szabad társadalomban, amelyben tisztelik mások jogait és a környezetet, amelyben élnek." Nem vagyok jogász, éppen ezért képes vagyok felvetni azt a merész gondolatot, hogy vajon az ENSZ általunk is aláírt gyermekjogi egyezménye 29. cikkelyének megsértése miatt be lehetne perelni a magyar közoktatási rendszert? Merthogy ez az iskolarendszer távol áll attól, ami a gyermek személyiségét és adottságait , testi és szellemi képességeit "a lehető legjobban fejleszti". Sőt, fogalmazhatnék úgy is, hogy temérdek erőnket és energiánkat emészti fel a rendszer rövid és hosszú távon káros befolyásának ellenhatása, gyógyítása, visszafordítása. Egyáltalán az, hogy ép ésszel és lélekkel túléljük az iskolát.
És akkor még nem beszéltem a mind tragikusabb társadalmi egyenlőtlenségekről, és arról, hogy ezek konzerválásában mind nagyobb szerepet játszik az oktatás. Erről lásd pl.:
https://merce.hu/2017/11/20/rossz-oktatas-gyerekszegenyseg-es-gyerekbantalmazas-ezek-ma-a-legsulyosabb-gyermekjogi-gyermekjogi-problemak/
Egyébként nagyon rokonszenves, gyerekeknek is emészthető formában itt olvasható az egyezmény kivonata:
http://ergo-net.hu/files/33/9a/339a7cb6dd75d19849c0d758a7cc249e.pdf
A fogyatékkal élő gyermekek jogairól Kárpáti Tibor zseniális könyve és animációja: "A Fogyatékkal élő személyek jogairól szóló ENSZ egyezmény gyerekbarát változata, amely azért készült, hogy közérthető és humoros formában ismertesse meg a 8-10 éves gyerekekkel ezt a nehéz és fontos jogi szöveget."
https://www.youtube.com/watch?v=jGL7GIV8Cjg
Ezúton is ajánlom figyelmetekbe.