Másik iskola

Másik iskola

Ha már osztályzunk, legalább csendben tegyük

2019. január 05. - Emese Révész

A minap hallottam egy híreket egy amerikai iskoláról, ahol a bukásra állókat arra kötelezték, hogy feltűnő, piros kártyát hordjanak a nyakukba, így késztetve a megszégyenítéssel jobb teljesítményre a gyerekeket. Arról most nem beszélnék, hogy a megszégyenítés jobb ember nem csinál senkiből, csak sérültebb személyiséget. E gyerek (és ember)ellenes rémtett hallatán azonban eszembe ötlött, hogy vajon mi indokolja az érdemjegyek nyilvános kihirdetését? 

Mielőtt röpködnének pro és kontra évek ösztönzésről és intő példáról, idézzük fel azt, hogy ma a felsőoktatásban nem csak hogy nem lehet, de nem is szabad (!) nyilvánosságra hozni a hallgatók érdemjegyeit. Azok szigorúan az magánszféra részei, nyilvánosságra hozataluk a személyiségi jogok megsértését jelenti. Kérdezem hát, ha ez így van a felsőoktatásban, akkor miért nincs így a közoktatásban? Ami személyiségi joga a felnőttnek, az nem az a gyereknek? 

Vagy vessük fel úgy a kérdést: van-e joga azt kéri ma egy nebulónak a közoktatásban, hogy jegyeit ne hozzák nyilvánosságra. Tartozzon rá, a tanárra és a családjára, amit az e-napló révén nyomon követhetnek. Nem feltétlenül tartozik viszont a társaira, akik adott esetben ezért kiközösíthetik, gúnyolhatják, lelkileg terrorizálhatják. De ha nem is ilyen szélsőséges válaszreakcióra gondolunk, csak arra, hogy egy kínos egyes után nem veszik be a fogóba vagy a fociba, ez épp elég ok arra, hogy átgondoljuk az osztályozás nyilvánosságának hasznát. Arról nem is beszélve, hogy  a tanárok saját osztályzatait milyen mértékben befolyásolja (tudat alatt akár) a másik tanár értékelése.

Persze az egész osztályzás úgy ahogy van egy elvetemült dolog. Nem csak azért mert 1-től 5-ig nem értékelhetsz egy embert (hányas a férjed? és a gyereked mai napi teljesítményét hogyan értékeled? a testvéred hányast kap tőled erre a félévre? és a főnököd eléri idén a jelest?) - hanem azért is, mert az osztályozás gyakorlata totálisan figyelmen kívül hagyja, hogy a megmérettetést, pozitív vagy negatív visszajelzés mindenkire más hatással van. Van akit a rossz jegy ösztönöz, van akit a jó. Az egészséges személyiséget pedig remélhetőleg hidegen hagyja az egész számolgatósdi.

Lásd még erről:

https://hollinesnuc.wordpress.com/2018/06/08/nem-kellenek-iskolai-erdemjegyek-tanuljunk-az-angoloktol/

 

Képtalálat a következőre: „iskola elégtelen”

 

A bejegyzés trackback címe:

https://masikiskola.blog.hu/api/trackback/id/tr6014536274

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2019.01.05. 10:44:45

Folyton bukásközeli állapotban voltál, míg iskolába jártál, ugye?
süti beállítások módosítása